دشمن را بشناسيم (2)
دشمن را بشناسيم (2)
اشاره
بخش نخست نوشتار را با اين سخن آغاز كرديم كه:
نگاه درس آموز هر يك از ما مبلغان به تاريخ و حوادث امروز جامعه، بينش و بصيرتي فراهم مي كند تا با كمك مباحث اعتقادي، اخلاقي، فقهي، برخي از گفتارهاي مخاطبان خود را با ريشه هاي حوادث چهارده قرن گذشته و شيوه هاي دشمنان در تمامي زمان ها آشنا كنيم، و دين باوران را در همه ي عرصه ها با وظايفشان آشنا سازيم و راهي روشن برابر آنا بگشاييم .
«دشمن شناسي » را گفتاري از اين دست شمرديم كه براي يكايك دانش پژوهان حوزوي مناسب و مفيد و حتي ضروري خواهد بود تا به خوبي دستهاي پيدا و پنهان دشمنان و توطئه هاي مرئي و نامرئي آنان را در ابعاد مختلف لمس كنند .
در پي آن دگرگوني «بينش ها» ، «گرايش ها» و «كنش ها» و «واكنش ها» را بنيان فعاليت استكبار بيان كرديم كه با دو چهره ي چشمگير رخ مي نمايد:
1 - خدشه دار كردن جامعيت و قداست دين و بي هويت كردن ارزش هاي مذهب .
2 - آلوده سازي چهره ي مرزبانان فكري فرهنگي جامعه (روحانيون) و بي ارزش كردن دين باوران .
كه اين دو هدف شيطاني توسط افرادي با عناويني همچون «روشنفكر» «اسلام شناس » و «اصلاح گر» با شيوه ي «ترديد در باورهاي مذهبي » ، «تضعيف قداست هاي مكتبي » و «تحقير ارزش ها و ارزش مداران جامعه » به انجام مي رسد .
بيش از ده مورد يا مصداق از فعاليت دشمن را در عرصه هاي مختلف بازبيني و تحليل كرديم . اينك «وظيفه هاي دين باوران و مبلغان در برابر ريشه ها و شيوه هاي دشمن » در رويارويي با آموزه هاي آسماني اسلام ناب محمدي را پيش رو قرار داديم تا خود و ديگران را از آنان آگاه سازيم .
با هم يكايك وظيفه ها را پي مي گيريم:
1 - پي ريزي، استحكام وتكامل باورهاي مذهبي و اعتقادات ناب ديني
«جهالت » و «ضلالت » ، دو راه نفوذ دشمن به صورت نامرئي و سريع است كه دشمن با سوار شدن بر امواج ناداني و گمراهي مردم به تحريف حقايق و معارف مذهب دست مي زند و انحراف افكار وعقايد ساده لوحان بدون تحليل و درك شيوه ي هميشگي اوست . بدين خاطر ناپلئون ويرانگري صداي قلم را بيش از غرش تانك ها و گلوله ها دانسته و كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا - تخريب يك دلار براي تبليغات را بيشتر از ده دلار براي تسليحات مي شمرد .
به يقين يگانه ابزار كارآمد در اين عرصه، شناخت حقيقي اسلام ناب و پي ريزي و استحكام باورهاي ديني خواهد بود .
امام راحل (س) با روشن گري و بينش شايسته ي خود تمامي دانشوران حوزوي و دانشگاهي را به اين مهم فراخوانده فرموده اند:
«اين جانب در اين تبعيدگاه ثانوي چشم اميدم به جوانان روحاني و دانشگاهي مسلمان بوده، انتظار دارم كه با تهذيب نفس واخلاص، مطالعات و تحقيقات وسيع و دامنه داري را در زمينه شناخت احكام اسلام و مباني نوراني قرآن آغاز نمايند . اسلام واقعي را بشناسيد و بشناسانيد .» (1)
مقام معظم رهبري نيز با نگاه همه سويه و جامع خود، به خوبي از عهده ي شناسايي آرمان دشمن در خاكريز اول برآمده و با روشن ضميري خاص فرموده اند:
«هدف استكبار جهاني - كه در راس آن آمريكا است - در مواجهه با ايران اسلامي، فقط اسلام است و هيچ مساله ديگري در ميان نيست . . . آبادي خاك و گل بدون آبادي دل هيچ ارزشي ندارد . . . والله كه آمريكا از هيچ چيز ملت ايران به قدر مسلمان بودن و پايبندي به اسلام ناب محمدي ناراحت نيست . (2) »
بي شك ايجاد انگيزه، تشويق شايسته و همراهي و همدلي مبلغان با جوانان در راه مطالعه و تامل در سلسله آثار استاد شهيد، آيت الله مطهري، نسل نو را از گزند افكار التقاطي و انحرافي، ايمن مي سازد و حقيقت اسلام ناب را برابر آينه ي انديشه ي آنان نمايان مي كند .
2 - بصيرت، بينش و رشد فكري فرهنگي و سياسي
دانش، دانايي است اما بينش بينايي و روشنگري است و تحفه اي است خدايي كه چون در كانون انديشه ها و دلهاي افراد نباشد، تمامي حوادث از زاويه ي شخصي و محدود ديده مي شود و بدون توجه به مصالح جامعه تحليل مي گردد . انحراف رهبران فكري فرهنگي، فراموشي جايگاه خود در جامعه، پرداختن به خودي ها پيش از توجه به غير خودي ها، حذف انسان هاي صالح و تسويه حساب با استوانه هاي فرهنگي كشور و سرانجام فراموشي ارزش هاي ديني و ملي دست اوردهاي بي بصيرتي افراد است . در اين هنگام است كه دشمن در كنار ياران انقلاب و نظام در صحنه هاي مختلف حضور مي يابد و چون دين باوران از او غافلند، راحت به آرمان هاي خود نزديك مي شود و در بسياري از صحنه ها دوستان را در خط مقدم نبرد فرستاده تا پس از تلفات فراوان به سادگي و آرامي غنايم گرانبار را نصيب خود سازد .
با نگاهي به معارف فرهنگي و مذهبي به خوبي جايگاه بصيرت و بينش را درمي يابيم . آنجا كه رسول اكرم صلي الله عليه وآله وسلم سخن خداوند را از قول خود اين گونه بيان مي كنند:
«قل هذه سبيلي ادعوا الي الله علي بصيرة انا و من اتبعني » (بگو: اين است راه من، كه من و هر كسي (پيروي ام) كرد با بينايي و بصيرت به سوي خدا دعوت مي كنيم) (3) .
و يا در صحنه هاي مختلف، پروردگار متعال مي فرمايند: «ان في ذلك لعبرة لاولي الابصار» ; (به يقين (در اين ماجرا) براي صاحبان بينش عبرتي است).
«هل يستوي الاعمي والبصير» ; (آيا نابينايان و بينايان يكسان هستند).
پرسشي كه در اين فراز نوشتار به ذهن مي رسد آن است كه راه دست يابي به بصيرت و بينش چيست؟ و چگونه مي توان عقبه ي حوادث و آينده ي ماجراها را به خوبي حس كرد و آن را درست تحليل كرد؟
پاسخ آن است كه شيوه هاي مختلفي در دست يابي به اين «ارمغان گرانسنگ » وجود دارد كه عبارتند از:
الف) تقوايابي و پرهيزگاري
كه: «و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب » ; (براي پارسايان و تقواپيشگان خداوند راه خروج از مشكلات را قرار مي دهد و از اين طريق بي گمان روزي آنان را فراهم مي كند) (4) .
ستيز با شيطان دروني و بيروني، صيقلي است كه آينه ي دل و ديده با آن، شفاف مي شود و زمينه هاي ريزش الهام الهي و نغمه هاي رحماني در آغوش انديشه و قلب فراهم مي شود . توفيقي كه امام راحل (ره) بدان دست يافت و توان رهبري چنين انقلاب شكوهمندي را به دست آورد .
ب) توجه، تامل و تحليل بر سخنان مقام معظم رهبري
نگاه رهبر، نگاهي از فراز قله آگاهي و بينايي است كه در آن جامع نگري و آينده نگري به گونه اي بسيار شفاف و چشمگير وجود دارد . از اين رو پي گيري گفته ها، توجه به سخنان امام گونه ي رهبري نگاه ما را نيز به فراسوي حوادث امروز و فردا سوق مي دهد و با اندكي دقت آراسته به بصيرت و بينش مي شويم .
ج) مطالعه ي تاريخ و عبرت پذيري از حوادث
آگاهي به تاريخ و ماجراهاي گذشتگان، بيانگر اين حقيقت خواهد بود كه ريشه ها و انگيزه هاي فعاليت دشمن هميشه يكسان بوده است اما شيوه هاي او متغير و متفاوت .
آنان كه از تصميم مستكبران آگاهي دارند، به خوبي مي دانند كه روش دشمن در رويارويي با دين باوران زماني كوتاه مدت و سريع بوده و گاهي دراز مدت .
در شيوه ي نخست ابزارهاي او، تطميع، تهديد، تحريم و تخريب است كه گاه به حضور نظامي، ارسال تجهيزات و جنگ افروزي مستقيم مي انجامد . اما شيوه ي ديگر او، شبيخون و تهاجم خزنده ي فرهنگي است كه در آن صداي سلاح هاي مرگبار نظامي و ارسال ناوها و هواپيماهاي جنگي، چهره اي ديگر به خود مي گيرد و تمامي موشك ها و بمب هاي ويرانگر از شبكه ي اينترنت و با ارسال ابزار فساد فكري فرهنگي صورت مي گيرد . از اين رو 350000 سايت (5) انحرافي براي جوانان در شبكه ي اينترنت ايجاد مي شود . بازيهاي كامپيوتري - با تصاوير عريان و مبتذل - در برنامه هاي بسيار متنوع عرضه مي شود . ارزان ترين امكانات و برنامه هاي ويديويي در سريع ترين زمان از آن سوي دنيا به دورافتاده ترين نقاط ايران مي رسد و مجله ها و عكس هاي ويرانگر در مدارس و دبيرستانها توزيع مي شود!! در كنار اين فعاليت ها بيش از 5000 مجله و روزنامه در تيراژي افزون بر دو ميليارد نسخه توزيع مي شود و برخي نشريات به بيش از 80 زبان دنيا ترجمه مي شود . همراه با آن 150000 روحاني مسيحي به تبليغ مسيحيت پرداخته و پاپ صليب خود را بر مجسمه و معبود منحرفان اخلاقي در هندوستان مي آويزد و انجيل را به 1200 زبان دنيا ترجمه مي كند (6) . تا نگاه تمامي انسان ها از اسلام و تشيع راستين برگردانده به سوي اديان تحريف شده سوق دهد . و آنجا كه فرصت تبليغ فراهم مي شود، زمينه ي فعاليت وهابيت با 16 درصد از نفت عربستان در نقاط مختلف جهان به ويژه توسط طالبان در افغانستان - مهيا مي شود تا اسلام به عنوان ديني سخت گير، خون ريز و به دور از فرهنگ و تمدن امروزين تجلي كند .
به راستي كه «جاهليت مدرن امروز» و «بوسفيان ها و بوجهل هاي متمدن » هيچ تفاوتي با مستكبران چهارده قرن گذشته نداشته و ابزار براندازي آنان بيش از «زر» و «زور» و «تزوير» نبوده و نخواهد بود!
3 - غفلت گريزي، بيداري و هوشياري
سومين وظيفه ي اساسي روحانيان و تمامي دين باوران دوري از غفلت و بي توجهي به اختلاف هاي گوناگون است . بي شك هرگاه رهبران فكري فرهنگي جامعه فرصت تفكر، تدبر و آينده نگري - در كارهاي روزانه ي خود - داشته باشند، هميشه به استقبال حوادث رفته، پيش از درمان، پيشگيري مي كنند، صاحب ابتكار عمل بوده و با دقت نظر و جامع نگري رگه هاي خمودي، سستي، تشنج، بي حالي و غفلت را به خوبي ديده و برخورد شايسته اي مي نمايند .
تجربه ي تاريخي و مدوني كه خردورزان فرزانه از آن آگاهي دارند و از دير زمان به خوبي لمس مي شده است، آن است كه ساخت و پرداخت دل مشغولي هاي متفاوت، دميدن در شيپور دشمن و نبرد بين دوستان، افروختن آتش كينه، بددلي و بي اعتمادي و آلوده ساختن صفاي خاطر و شفاف انديشه ي خداجويان به مسائل مادي و شيطاني، شيوه ي هميشه دشمن در ربودن هوشياري و بيداري دوستان بوده است (7) .
پير ژرف انديش و جوان فكرمان حضرت امام خميني (س) با نفس مسيحايي خويش اين حقيقت تلخ را اين گونه بيان مي كردند:
«نقشه آن است كه جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش هاي خودي منحرف كنند و به سوي شرق يا غرب بكشانند و دولتمردان را از بين اينان انتخاب، بر سرنوشت كشورها حكومت دهند تا به دست آنها هر چه مي خواهند انجام دهند . اينان كشور را به غارت زدگي و غرب زدگي بكشانند و قشر روحاني با انزوا و منفوريت و شكست قادر بر جلوگيري نباشد و اين بهترين راه است براي عقب نگهداشتن و غارت كردن كشورهاي تحت سلطه، زيرا براي ابرقدرت ها بي زحمت و بي خرج و در جوامع ملي بي سر و صداست، هر چه هست به جيب آنها مي ريزد . (8) »
4 - ايجاد الفت، مهرباني و يكدلي در پرتو اطاعت از مقام معظم رهبري
دوري از بددلي، كينه توزي، انتقام و روي كردن به صفاي نفس، سعه ي صدر، وسعت نظر و در يك كلام «اعتصام به حبل الله و گريز از تفرقه » وظيفه ي شفاف و چشمگير تمامي شيفتگان ولايت و دلسوزان نظام است . به يقين اين رسالت بيش از همگان بر عهده ي روحانيان - در هر سطح و با هر مسئوليتي - خواهد بود . ما مبلغان كه ارتباطي بيشتر، مؤثرتر و جامع تر با توده هاي مختلف داريم، با شيوه هاي مناسب و پرجاذبه افزون بر ارتباط با تمامي گروه ها، تشكل ها و سليقه هاي مختلف، هرگز نبايد زمينه هاي يكسو نگري و يا طرد برخي از افراد متعهد و شايسته - اما با سليقه اي ناهمگون با خود - را فراهم كنيم; با ديده اي روشن و ظرفيتي فراوان به گفتگو و نشست و برخاست با همگان همت كنيم و همه را در محور و رهبري ولايت فقيه هدايت نماييم . گرچه در اين ميان اختلافاتي از سوي بعضي از سران گروه ها و برخي مسؤولان كه به دوگانگي و چندگانگي دامن مي زنند ديده مي شود! ! اما توجه به ستون اصلي انقلاب و دميدن روح اطاعت از پيشواي جامعه، نظام را از خطرات جدي مصون خواهد داشت .
هيچگاه پي آمدهاي حادثه ي كوي دانشگاه و شرارت هاي برخي عناصر خود فروخته - در تيرماه سال 78 - را از ياد نبريم كه نخستين هدف آنان پس از فروپاشي نظام، از ميان برداشتن روحانيت - با هر سليقه و در هر جناحي - بود . هدفي كه گاهي در تز «اسلام منهاي روحانيت » مطرح مي شده و زماني با قداست زدايي از آرا و نظريات اسلام شناسان متعهد به بهانه ي مقدس نبودن معرفت دين، و «قرائت هاي مختلف در حوزه ي مذهب » ارائه مي شود .
آنان كه مختصر آشنايي با پديده هاي سياسي فرهنگي جامعه دارند به خوبي در مي يابند كه جريان سومي در تلاش جدي است تا اصل مذهب و باورهاي ديني را از متن جامعه حذف كند (9) و در پي آن به هيچ جناح، گروه و تشكل مذهبي اجازه فعاليت در صحنه هاي مختلف اجتماعي ندهد! ! تا سكولاريزه ي جامعه به طور كامل تحقق پذيرد و اين عمل به دور از حضور ظاهري دشمن انجام گيرد!
هوشيار باشيم و با همه سو نگري عالمانه و انديشمندانه تمامي بيراهه هاي غفلت، دشمني، جهالت و ضلالت را براي هميشه مسدود كنيم كه اين رسالتي بس سنگين براي امروز و فرداي ما خواهد بود .
پي نوشت:
1) صحيفه ي نور، ج 1، ص 195 .
2) فرهنگ و تهاجم فرهنگي، ص 124 و 106 و 107 .
3) سوره ي يوسف، آيه 108 .
4) سوره ي طلاق، آيه 2 و 3 .
5) آيت الله اميني در همايش جوان و حوزه، 31/3/78 مركز فرهنگي امام خميني (ره).
6) قرآن و تبليغ، حجة الاسلام قرائتي به نقل از پژوهش در تبليغ، محمدتقي رهبر .
7) نگاه كنيد به سلسله سخنان سران استكبار در سال هاي اخير نسبت به حركت مطبوعات ايران، وظيفه قلم به دستان درباره ولايت فقيه و افزايش شعله هاي دشمني و بدبيني بين مسئولان نظام .
8) صحيفه نور، ج 21، ص 185 .
9) نگاه كنيد به مصاحبه حضرت آيت الله مكارم شيرازي