خانواده و تربيت فرزندان

خانواده و تربيت فرزندان


كانون صفا و فضيلت
از ديدگاه اسلام، خانه، نخستين و مهمترين كانون براي تربيت و پرورش اخلاقي فرزندان است و افراد مي توانند در آن درس فضيلت، مَوّدت، خوش خُلقي و تعهد يا درس كينه، نابكاري، خيانت، بذهكاري و دوروئي را بياموزند. با آن كه آدمي در مسير زندگي از جامعه، محل تحصيل، همبازي ها و همكاران تأثير مي پذيرد، نفوذ خانواده در او افزون تر و حساس تر است. مسؤوليّت خانواده در تربيت فرزند آن چنان اهمّيّت دارد كه قرآن كريم اين مهم و دعاي براي تحقق آن را در زمره ويژگي هاي مؤمنان راستين برشمرده و فرموده است:
"وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَذُرِّيّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً"؛(1)
"[بندگان خاص خداي رحمان ]كساني هستند كه مي گويند: خدايا از همسران و فرزندان ما، مايه روشني چشم ما قرارده و ما را پيشواي پرهيزگاران بگردان."

ادامه نوشته

آيين همسرداري در احاديث اسلامي

آيين همسرداري در احاديث اسلامي
به نام آنكه دل كاشانه اوست چراغ هر كسي در خانه اوست

يكي از موضوعات مهمي كه هر مؤمني خواهان فهم آن از كلام درربار معصومين عليهم السلام است، موضوع «آيين همسرداري » است . بدين منظور، بر آن شديم تا به «آيين همسرداري در احاديث اسلامي » نظري بيفكنيم و «40 حديث » در اين زمينه را برگزينيم و با ترجمه هايي دقيق و روان همراه سازيم و با عنوان هايي زيبا و تفكر برانگيز زمينه تدبر فراهم كنيم و اين نكته را نيز خاطرنشان كنيم كه 20 حديث آغازين آن ها مربوط به «اخلاق شوهر نسبت به همسر» و 20 حديث پسين آن ها مربوط به «اخلاق زن نسبت به همسر» است .

چشمان اميد ما مي گويد كه اين «حديث گزيني » مطبوعتان مي آيد و مقبولتان مي افتد; اما «خواجه شيراز» نيز چه در سفته است كه گفته است:

صالح و طالح متاع خويش نمودند تا كه قبول افتد كه در نظر آيد .


ادامه نوشته

تعليم و تعلم در آينه 40 حديث

تعليم و تعلم در آينه 40 حديث

اين تعليم و تعلم است كه فرهنگ جامعه را رشد مي دهد و انسانها را به سوي كمال رهنمون مي سازد .

اين تعليم و تعلم است كه آدميان را از اخلاق ناپسند دور مي كند و به سوي اخلاق پسنديده فرا مي خواند .

اين تعليم و تعلم است كه عمل مردم را پاك و خالص مي گرداند و از شرك و ريا دور مي سازد .

آنچه در پي مي آيد چهل حديث درباره «تعليم و تعلم » است كه اميدوارم با فراگيري و به كارگيري آنها به «علم حقيقي » و «حقيقت علم » نزديكتر شويم .

ادامه نوشته

دشمن را بشناسيم (2)

دشمن را بشناسيم (2)

اشاره
بخش نخست نوشتار را با اين سخن آغاز كرديم كه:

نگاه درس آموز هر يك از ما مبلغان به تاريخ و حوادث امروز جامعه، بينش و بصيرتي فراهم مي كند تا با كمك مباحث اعتقادي، اخلاقي، فقهي، برخي از گفتارهاي مخاطبان خود را با ريشه هاي حوادث چهارده قرن گذشته و شيوه هاي دشمنان در تمامي زمان ها آشنا كنيم، و دين باوران را در همه ي عرصه ها با وظايفشان آشنا سازيم و راهي روشن برابر آنا بگشاييم .

«دشمن شناسي » را گفتاري از اين دست شمرديم كه براي يكايك دانش پژوهان حوزوي مناسب و مفيد و حتي ضروري خواهد بود تا به خوبي دستهاي پيدا و پنهان دشمنان و توطئه هاي مرئي و نامرئي آنان را در ابعاد مختلف لمس كنند .

در پي آن دگرگوني «بينش ها» ، «گرايش ها» و «كنش ها» و «واكنش ها» را بنيان فعاليت استكبار بيان كرديم كه با دو چهره ي چشمگير رخ مي نمايد:

1 - خدشه دار كردن جامعيت و قداست دين و بي هويت كردن ارزش هاي مذهب .

2 - آلوده سازي چهره ي مرزبانان فكري فرهنگي جامعه (روحانيون) و بي ارزش كردن دين باوران .

كه اين دو هدف شيطاني توسط افرادي با عناويني همچون «روشنفكر» «اسلام شناس » و «اصلاح گر» با شيوه ي «ترديد در باورهاي مذهبي » ، «تضعيف قداست هاي مكتبي » و «تحقير ارزش ها و ارزش مداران جامعه » به انجام مي رسد .

ادامه نوشته

دشمن را بشناسيم (1)

دشمن را بشناسيم (1)

طليعه

نگاه درس آموز و عبرت پذير هر يك از ما مبلغان به گذشته ي تاريخ و حوادث امروز جامعه، بينش و بصيرتي فراهم مي كند تا در كنار سلسله مباحث شايسته ي اعتقادي و اخلاقي و فقهي، برخي از گفتارهاي پويا و بنيادين را - كه در آموزه هاي معارف جايگاهي ويژه دارد - مطرح كنيم و مخاطبان خود را با ريشه هاي حوادث چهارده قرن گذشته، و شيوه هاي دشمنان در تمامي زمان ها و وظيفه هاي دين باوران در همه ي عرصه ها آشنا سازيم و راهي روشن برابر آنان بگشاييم.

دشمن شناسي، گفتاري از اين دست است كه پرداخت جامع و عالمانه به آن، در اين زمان، ضرورتي صد چندان يافته است. دست آورد اين بحث، هوش مندي و آينده نگري و حضور آگاهانه در فضاي فكري فرهنگي جامعه است تا در پرتو هر يك از اين آثار، دست هاي پيدا و پنهان دشمن ديده شود و توطئه هاي مرئي و نامرئي استكبار - در ابعاد مختلف - لمس گردد.

ادامه نوشته